Al meer dan 100 jaar het vuurbaken voor Nederlandse bakkerijen
Bakkerijgrondstoffen leverancier
Zeelandia is een van de toonaangevende leveranciers van samengestelde brood- en banket grondstoffen in Nederland. Al meer dan honderd jaar richt het bedrijf zich op de ontwikkeling en productie van hoogwaardige grondstoffen, zoals broodverbeteraars en decoratiemiddelen voor bakkerijen. De producten van Zeelandia worden op maat gemaakt voor de ambachtelijke en industriële markt, zodat de bakker precies de juiste grondstoffen krijgt voor zijn machines en gewenste broodkwaliteit.
Om aan de eisen van verschillende soorten bakkers te kunnen voldoen, heeft Zeelandia een compleet assortiment ontwikkeld voor vele soorten broden en gebak. Hoewel het bedrijf geen hoofdgrondstoffen zoals bloem en meel levert, zijn de producten van Zeelandia toch essentieel voor de moderne bakkerij. Producten als broodverbeteraars leveren een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van ambachtelijk brood door de uiteindelijke eigenschappen als luchtigheid en malsheid te sturen. Ook zijn andere hulpgrondstoffen zoals maïs of lijnzaad belangrijk voor het maken van het onderscheidende brood. Naast deze functionele grondstoffen levert Zeelandia ook een assortiment decoratie-ingrediënten om textuur en smaak toe te voegen, evenals lossingsmiddelen voor broodblikken en bakplaten.
Familiebedrijf
Opgericht in 1900 door de familie Doeleman en nog altijd een familiebedrijf, waar het draait om klanten helpen succesvol te zijn bij hun klanten, weten wat er in de markt speelt en zorgen dat de voorraden meebewegen met de seizoenen. Als internationale speler in de bakkerijgrondstoffen markt, met dertig vestigingen over de hele wereld, verkoopt Zeelandia haar grondstoffen inmiddels in meer dan honderd landen. In Europa worden de Zeelandia producten merendeels verkocht via dochterondernemingen en joint ventures. Buiten Europa ook via distributeurs en agenten.
Samenwerken
Bakker Schat werkt ondertussen al vijftig jaar nauw samen met Zeelandia. Een samenwerking die zelfs de carrières van de huidige beleidsbepalers bij Bakker Schat en de accountmanagers bij Zeelandia in tijd overstijgt. In gesprek met Leon Kemmeren, al negentien jaar de accountmanager van Bakker Schat, die ondertussen meer de technische kant bestiert op het gebied van ‘new product development’ en Reinier Casteleijn, die de commerciële kant voor zijn rekening neemt, komt de langdurige samenwerking met Bakker Schat uitgebreid aan bod.
“Het is een beloning en een waardering voor Zeelandia dat Bakker Schat zo lang klant heeft willen zijn. Dat geeft natuurlijk iets aan. Als je al vijftig jaar of langer zakendoet, ik denk dat dat illustratief is voor de manier waarop Zeelandia en Bakker Schat hebben samengewerkt.”
– Reinier Casteleijn, accountmanager bij Zeelandia
“Bakker Schat is een loyale klant, wij merken dat zij waarderen wat Zeelandia voor hen doet. Natuurlijk is er een zakelijke kant aan de samenwerking, die ook in orde moet zijn. Maar er zit ook een gunfactor bij, dat ervaren wij duidelijk. Dat tekent denk ik ook wel de samenwerking,” vertelt Reinier. “In een tijd van prijsstijgingen probeer je ook samen te kijken waar er oplossingen liggen. Of je vanuit de concentratie van een product veranderen of door alternatieve grondstoffen te zoeken toch met elkaar verder kunt,” vertelt Leon. Inmiddels al achtendertig jaar medeverantwoordelijk voor de succesvolle samenwerking tussen Zeelandia en Bakker Schat.
Het beste uit het brood halen
“Bakker Schat is een bedrijf dat altijd bezig is om de kwaliteit van hun brood te perfectioneren en schakelen ons daarbij in, want dat is iets waar wij ook dagelijks mee bezig zijn. Het is natuurlijk alleen maar leuk om met een klant samen te werken waarbij je samen zoekt om het beste eruit te halen, en eigenlijk ben je nooit tevreden. Leon is al achtendertig jaar bezig met het brood van Bakker Schat en toch stapt hij morgen weer in de auto voor de maandelijkse broodkeuring daar, om te kijken of we het brood nog iets beter kunnen krijgen. Dat blijft maar doorgaan. Je ziet dat ze bij Bakker Schat daarop gefocust zijn en dat past ook heel goed bij ons.”
“Tijdens de maandelijkse broodkeuring bij Bakker Schat, met hoofdleveranciers Zeelandia en Holland Meel, wordt het huidige assortiment kritisch beoordeeld om te zien of er zaken bijgestuurd moeten worden vanuit de receptuur. Zo houden we elkaar scherp en kunnen we de producten continu blijven optimaliseren.”
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Zeelandia heeft, zeker met haar geschiedenis als familiebedrijf, een beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Internationaal vaak aangeduid met corporate social responsibility (CSR). Daarmee sluiten zij aan op wereldwijde doelen.
‘De Sustainable Development Goals’, opgesteld door de Verenigde Naties zodat iedereen in dezelfde richting werkt, zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Zeelandia zet zich in op vier gebieden waarvan zij denken dat ze de meest betekenisvolle impact kunnen hebben.
Beter voor consumenten, beter voor werknemers, beter voor de planeet en beter voor de maatschappij.
Dit wordt gerealiseerd op productniveau door de grondstoffen die Zeelandia introduceert, denk hierbij aan de ontwikkeling van glutenvrije en vegan producten. Ook als het gaat om verpakkingen zijn we voortdurend op zoek naar oplossingen om bijvoorbeeld plastic afval te verminderen. Dat wordt ook gewaardeerd door de bakkerijen waar het bedrijf mee samenwerkt. “Met Bakker Schat zijn we daar nu een poosje actief mee bezig; om over te schakelen op ‘recycle-balen’. Een baal is de verpakking waar Zeelandia de grondstoffen in levert. Vroeger was het een baal waar een plastic zak in zat, dat moest de bakkerij zelf gescheiden afvoeren. We gebruiken nu een baal die wat dunner is en die volledig van papier is gemaakt en recyclebaar is. Een verpakking die de bakker makkelijker kan afvoeren als alleen papier zijnde,” vertelt Leon.
Daarnaast zijn er nog de inspanningen bij de fabrieken van Zeelandia op het gebied van energiebesparing, door het inzetten van zonnepanelen op alle productiefaciliteiten bijvoorbeeld. Zeelandia heeft ook een onderzoek gehouden of zij de lege vrachtwagens die terugkomen van een levering weer kunnen vullen met grondstoffen onderweg terug naar het distributiecentrum, om het rijdend vrachtwagenpark zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
De Klok
Voor meer informatie over wat Zeelandia doet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen verwijs ik u graag naar de digitale versie van ‘De Klok’, al sinds 1925 het eigen tijdschrift van Zeelandia, wat nog steeds twee keer per jaar uitgegeven wordt voor de bakkerij.